Effekten av feedback på realismen i äldres vittnesutsagor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I denna studie undersöktes hur feedback påverkar tillförlitligheten i äldre ögonvittnens konfidens- och frekvensbedömningar, d.v.s. realismen i deras vittnesmål. Detta skedde genom ett experiment med 35 deltagare som vid ett tillfälle fick se ett kort händelseförlopp på film. Deltagarna delades sedan in i två grupper (experimentgrupp och kontrollgrupp) och fick vid ett andra tillfälle fylla i ett frågeformulär med 42 frågor rörande händelseförloppet. Experimentgruppen erhöll två typer av feedback (stödjande och icke-stödjande), som var konstruerad information om vad en annan deltagare hade svarat. Vid bedömningen av enskilda frågor visade båda grupperna överkonfidens, men experimentgruppen visade högre överkonfidens vid stödjande feedback än vid icke-stödjande feedback. Vid bedömningen av sin totala minnesprestation visade deltagarna allmänt sett på en kraftig underskattning av sina resultat vilket skiljer denna studie från tidigare studier på yngre vuxna. Resultaten bekräftade de uppställda hypoteserna. Slutsatsen är att feedback kan påverka äldre ögonvittnens konfidensbedömning på liknande sätt som för yngre och att äldre vuxna tror sig ha färre korrekt besvarade frågor i minnestester jämfört med yngre. Forskning på äldre har visat att vissa minnesfunktioner försämras med åldern, men studiens resultat visar att graden av realism i äldres konfidensbedömningars inte avviker från vad tidigare studier funnit för yngre vuxna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)