Marknadsbarriärer vid introduktion av högteknologisk tjänst : En studie på videokonferensens utveckling och väg in på den Svenska marknaden
Sammanfattning:
Uppsatsens syfte är att identifiera marknadsbarriärer vid introduktion av en ny tekniskt
tjänst, i detta fall videokonferenser. Utifrån teori som Moores (1995) produktlivscykel för
högteknologiska innovationer, ska marknaden för videokonferenser analyseras och frågor
som varför inte videokonferenser har slagit igenom fullt ut besvaras.
För att identifiera marknadsbarriärer har ett antal intervjuer utförts med respondenter som
har kunskap inom ämnet. Dessa personer kommer från företag som använder sig av
videokonferenser samt personer som är involverade i försäljning av videokonferenser.
De barriärer som framkommit är bland annat att det inte får vara krångligt. Om
videokonferens ska bli en succé hos en organisation, det vill säga bli ett naturligt val av
kommunikationsverktyg, måste logistiken runt mötet fungera. Att boka och utföra
videokonferensmöte måste vara så enkelt som möjligt.
Genom tiderna har den framgångsrika affärsmannen/kvinnan gestaltats av en person som
reser mycket och belönats med exempelvis guldkort hos flygbolagen. Vad som talar för
videokonferens är att denna stereotyp av en framgångsrik människa håller på att ändras.
Den nya generationens arbetskraft är inte längre intresserade av att ha 200 resdagar per år.
Nya värderingar leder istället till en mer flexibel tillvaro där personen inte behöver befinna
sig på kontoret för att utföra sina arbetsuppgifter. En annan anledning till att video inte
slagit ännu kan bero på att det till största del utnyttjas som ett internt
kommunikationsmedel. Så fort det börjar användas i större utsträckning för extern
kommunikation kommer troligtvis fler organisationer bli tvungna att införskaffa
videokonferensutrustning för att ta del av kommunikationen vilket kommer att öka
användningen av videokonferenser.
De organisationer som i dag använder sig av videokonferenser tillhör, enligt Moores (1995)
teori kring produktlivscykeln, gruppen
Early Adopters
med motivationen att det är inte
intresset av ny teknologi som attraherat detta segment utan videokonferenser kan användas
som ett verktyg för att möta konkurrensen i den alltmer globaliserade marknaden
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)