Marknadsbarriärer vid introduktion av högteknologisk tjänst : En studie på videokonferensens utveckling och väg in på den Svenska marknaden

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Författare: Emelie Evsin; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Uppsatsens syfte är att identifiera marknadsbarriärer vid introduktion av en ny tekniskt

tjänst, i detta fall videokonferenser. Utifrån teori som Moores (1995) produktlivscykel för

högteknologiska innovationer, ska marknaden för videokonferenser analyseras och frågor

som varför inte videokonferenser har slagit igenom fullt ut besvaras.

För att identifiera marknadsbarriärer har ett antal intervjuer utförts med respondenter som

har kunskap inom ämnet. Dessa personer kommer från företag som använder sig av

videokonferenser samt personer som är involverade i försäljning av videokonferenser.

De barriärer som framkommit är bland annat att det inte får vara krångligt. Om

videokonferens ska bli en succé hos en organisation, det vill säga bli ett naturligt val av

kommunikationsverktyg, måste logistiken runt mötet fungera. Att boka och utföra

videokonferensmöte måste vara så enkelt som möjligt.

Genom tiderna har den framgångsrika affärsmannen/kvinnan gestaltats av en person som

reser mycket och belönats med exempelvis guldkort hos flygbolagen. Vad som talar för

videokonferens är att denna stereotyp av en framgångsrik människa håller på att ändras.

Den nya generationens arbetskraft är inte längre intresserade av att ha 200 resdagar per år.

Nya värderingar leder istället till en mer flexibel tillvaro där personen inte behöver befinna

sig på kontoret för att utföra sina arbetsuppgifter. En annan anledning till att video inte

slagit ännu kan bero på att det till största del utnyttjas som ett internt

kommunikationsmedel. Så fort det börjar användas i större utsträckning för extern

kommunikation kommer troligtvis fler organisationer bli tvungna att införskaffa

videokonferensutrustning för att ta del av kommunikationen vilket kommer att öka

användningen av videokonferenser.

De organisationer som i dag använder sig av videokonferenser tillhör, enligt Moores (1995)

teori kring produktlivscykeln, gruppen

Early Adopters

med motivationen att det är inte

intresset av ny teknologi som attraherat detta segment utan videokonferenser kan användas

som ett verktyg för att möta konkurrensen i den alltmer globaliserade marknaden

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)