Rollspel som didaktiskt verktyg inom samhällskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att redogöra för den forskning som existerar runt rollspelsanvändning inom samhällskunskapsämnet. Vår frågeställning är “hur beskriver forskning användandet av rollspel inom samhällskunskapen?” Metoden utgår från en systematisk sökningsprocess där vi har valt ut nyckeltermer och begränsningar för att finna artiklar och avhandlingar om rollspel inom samhällskunskapsundervisning. Bearbetningen av artiklar gick till genom att läsa abstract på artiklarna efter sökningen med nyckelord. I resultatet identifierades fem aspekter på hur rollspel i samhällskunskapsundervisning påverkar undervisningen, vilka är: motivation och intresse, förklaringsmodell för att förklara komplicerade begrepp och teorier, teori i praktiken och om rollspel är ett effektivare didaktiskt redskap än traditionell undervisning och vilka risker det finns med rollspel. Slutsatsen som dras av detta arbete är att rollspel är ett effektivt verktyg för att undervisa samhällskunskap. Det bidrar med att skapa ett intresse och motivation för arbetsområden, ger förklaringar av begrepp, processer och institutioner. Dessutom bidrar rollspel i undervisningen i samhällskunskap att applicera teorier i praktiska situationer. Ytterligare görs två diskussioner i slutsatsen om rollspel är ett effektivare didaktiskt redskap än traditionell undervisning, samt vilka risker det kan finnas med användandet av rollspel i samhällskunskapsundervisningen. I diskussionen diskuteras hur rollspel i samhällskunskap bidrar till lärarprofessionen och framtida forskning som är möjlig att göra inom rollspel i samhällskunskapsundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)