”En bra lärare ska prata med mig och inte om mig”. En intervjustudie bland elever om deras tankar kring utvecklingssamtal.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteDet övergripande syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur utvecklingssamtalet upplevs av eleven, vadgäller syfte, innehåll och de tre parternas, dvs. läraren, eleven och föräldrarnas, deltagande. Vårt delsyfte ärdärpå att undersöka hur eleven skulle vilja se ett utvecklingssamtal, sett till genomförande och innehåll.MetodEn kvalitativ intervjustudie gjordes, där 13 elever i årskurs 3 och 5 deltog. Dessa intervjuer gav oss möjlighet attpå djupet ta reda på vad elever har för tankar kring utvecklingssamtal. En intervjumall med halvstruktureradefrågor användes under intervjuerna och svaren redovisades utifrån våra frågeställningar.ResultatUtvecklingssamtalet upplevs av eleverna i vår studie som något framåtblickande och centralt i det egna lärandet.Eleverna anser att syftet med utvecklingssamtalet är att de ska utvecklas och att man ska sätta upp mål. De flestamenar att man har utvecklingssamtalet för sin egen skull, men en del resonerar också kring att det är till för allatre parter som deltar.I vår undersökning framkommer det att eleverna är nöjda med sättet på vilket deras utvecklingssamtalgenomförs. Vår uppfattning är att eleverna har svårt för att tänka sig in i hur utvecklingssamtalet skulle kunnagenomföras annorlunda. Eleverna i vår studie skulle dock vilja att man pratade mer om det sociala. Resultatet avelevintervjuerna visar att eleverna vill att läraren ska lyssna och att hon eller han ska utgå från vad de tycker ochtänker. Läraren ska inte döma eller bedöma elevernas personlighet.Betydelse för läraryrketArbetet ger en inblick i hur elever tänker kring utvecklingssamtal. En didaktisk konsekvens av arbetet är att mansom lärare bör ha elevernas perspektiv i fokus när man förbereder ett utvecklingssamtal. Utifrån elevernas tankardrar vi slutsatsen att det viktigaste är att som lärare vara lyhörd och lyssna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)