Folkmusikens betydels i grundskolan

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Patrick Söderholm; [2018]

Nyckelord: Folkmusik; skola; musikundervisning; musik; kultur;

Sammanfattning: I möten mellan folk från olika delar av världen kan det vara lätt att låta fördomar komma i vägen och tro att mötet mellan dessa folk kommer att bli svårt på grund av språkliga hinder och kulturella olikheter. När nyanlända barn fick chansen att möta ett midsommarfirande för första gången kunde de känna igen sig i den svenska kulturen, och intressant är hur mycket barn, ungdomar, skola och lärare vet om folkmusik. Uppsatsen syftar till att undersöka hur några musiklärare i grundskolan, årskurs 7-9, använder folkmusik i egen musikundervisning. Studien bygger på kvalitativa intervjuer gjorda med fyra musiklärare från olika delar av en större stad i Sverige, som sedan analyserats. Resultat visar att det finns en osäkerhet kring begreppet folkmusik i Sverige. Det visar sig i att lärarna har svårt att definiera begreppet folkmusik, vilket också gör att folkmusiken inte medvetet används i undervisningen. Lektionerna där folkmusik används påverkas av hur mycket eleverna bär med sig hemifrån och det blir tydligt att det finns en skillnad mellan elever med utländsk härkomst och svensk härkomst då eleverna med utländsk härkomst har en mer säker och levande relation till sin folkmusik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)