Medvetenhet om genus och jämställdhet i förskolan : Hur pedagoger uppfattar sitt förhållningssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I denna studie var syftet att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar attde förhåller sig till genus och jämställdhet. Undersökningen genomfördes medhjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer för att studera justuppfattningar. Studien visade att pedagoger har en klar uppfattning om attjämställdhetsarbetet ska innebära samma möjligheter och förutsättningar föralla barn, oavsett könstillhörighet. Studien visade å andra sidan att detta arbetepå grund av olika kunskap, medvetenhet, intresse och förståelse, kan bliproblematiskt att genomföra. Ett annat dilemma som, enligt pedagogerna istudien, tar stor plats är att samhället påverkar barnen, samt attvårdnadshavare inte alltid delar uppfattningar med pedagogerna. Slutsatsernablev att pedagoger försöker bemöta alla jämställt, men att det är svårt attgreppa innebörden av arbetet. Dessutom är pedagogerna medvetna om att merkunskap och medvetenhet behövs, men att det å andra sidan är just omedvetnaförväntningar som avgör hur pedagogernas förhållningssätt blir. Därmed finnsen risk att barnen inte blir likvärdigt bemötta utifrån förskolansjämställdhetsmål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)