Användbara kravspecifikationer vid upphandling av verksamhetssystem inom kommunal vård och omsorg
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet var att undersöka hur användbarhet beaktas och inkluderas vid köp av verksamhetssystem inom kommunal vård och omsorg. Verksamhetssystem som upplevs som användbara av personalen kan effektivisera det dagliga arbetet samt bespara kommuner tid och pengar. Målet med arbetet var att besvara fyra frågor om användbarhet relaterat till kravspecifikationerna samt slutanvändarna. Arbetet utfördes genom att studera 16 kravspecifikationer från tidigare utförda upphandlingar av kommunala verksamhetssystem inom vård och omsorg. Datan från kravspecifikationerna studerades med innehållsanalys där datan kodades och sedan sorterades i kategorier för att slutligen sammanställas kvantitativt i en tabell. Även en intervju utfördes. Resultaten visade att kommunerna sällan inkluderar krav på användbarhetsmål som kan mätas eller testas. Av totalt 231 stycken analyserade krav kunde endast sex krav placeras i kategorin mätbara användbarhetsmål. Vidare kunde åtta krav placeras i kategorin användarupplevelse utan att vara test- eller mätbara. I diskussionen lyfts flera aspekter fram som försvårar arbetet för kommunerna i samband med inköp av användbara verksamhetssystem. Bland annat försvårar EU-direktivet offentlig upphandling för kommunerna att genomgå en traditionell designprocess vid framtagning av ett system, vilket skulle tillåta iterativ utveckling. Det är även svårt för mindre kommuner att anpassa sig till de nationella målen för eHälsa trots finansiellt stöd från regeringen. Slutligen presenteras ett förslag i form av en lista som skulle kunna utvecklas för att bli ett stöd för kommunerna vid utformning av användbara kravspecifikationer inför inköp av kommunala verksamhetssystem inom vård och omsorg.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)