Varumärkesillojalitet inom EMV livsmedel : En kvantitativ studie om konsumentattityders bidrag till varumärkesillojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att diskutera hur konsumentattityder bidrar till varumärkesillojalitet. Metod: Denna studie har utgått från en deduktiv metodansats. Insamling av empiriskt material har skett genom en kvantitativ undersökning där webbenkätfrågor har skickats ut enligt ett bekvämlighetsurval. För att kunna analysera materialet har forskarna utgått från en korrelationsanalys för att kunna se samband mellan olika variabler. Resultat och slutsats: I denna studie har konsumentattityder och illojalitet inriktats på egna märkesvaror inom livsmedel (EMV). Resultatet av studien är att pris, medias påverkan och kommentarer från familj och vänner är en framträdande faktor som påverkar konsumentattityder gällande livsmedelsvaror. I denna studien har vi kunnat påvisa att faktorerna bidrar till attitydens tre komponenter, som i sin tur bygger upp en konsumentattityd till EMV. Konsumentattityden bidrar sin tur till obunden, störd, desillusionerad och splittrad varumärkesillojalitet. Uppsatsens bidrag till ämnet: Resultatet av uppsatsen bidrar till ökad förståelse till hur konsumentattityder bidrar till varumärkesillojalitet. Förslag till fortsatt forskning: Förslag till vidare forskning är att studera hur företag själva uppfattar hur konsumentattityder bidrar till varumärkesillojalitet. Med andra ord att forskaren utgår från ett företagsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)