Ett hälsofrämjande arbetsklimat - upplevelser av kommunikationen i relation till organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studiens syfte undersöker hur kommunikationen, mellan medarbetare och chef inom restaurang- och cafébranschen, kan bidra till ett hälsofrämjande arbetsklimat. Detta görs genom en kvalitativ undersökningsmetod med fyra semistrukturerade intervjuer och två strukturerade elektroniska intervjuer på två olika arbetsplatser, för att undersöka deltagarnas upplevelser om kommunikationen som rör ämnet organisatorisk och social arbetsmiljö. Resultatet har analyserats med hjälp av en riktad innehållsanalys genom att kategorisera och tematisera resultatet utifrån teorin. Slutsatsen med studien är att kommunikationen, utifrån upplevelserna på arbetsplatserna, ska vara öppen, rak och ärlig för att kommunikationen ska bidra till ett hälsofrämjande arbetsklimat. Samt en närvarande chef och feedback i alla former från både chef och medarbetare för att ett hälsofrämjande arbetsklimat ska bildas. Även att alla på arbetsplatsen bidrar till ett välkomnande och stöttade klimat oavsett position eller arbetslängd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)