Screening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Fredén Annika; Glans Lisa; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Annika Fredén och Lisa GlansAbstractExamensarbete 15 hpSpeciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610Avancerad nivåHT 2018Handledare: Susy ForsmarkExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-266-SLP610Nyckelord: bedömning, kartläggning, dilemma, matematiksvårigheter_____________________________________________________________________Syfte och frågeställningarSyftet med examensarbete var att göra en kommunövergripande studie kring ett finskt standardiserat kartläggningsmaterial i räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test (RMAT), med elever i årskurs 5. Studien ämnade undersöka om detta kartläggningsmaterial som genomförs på tio minuter kan underlätta för lärare att hitta och kartlägga elever i matematiksvårigheter. Frågorna vi ställde oss var : • Hur uppfattar lärarna kartläggningsmaterialet RMAT? • Hur reagerar eleverna på testet enligt lärarna? • Hur kan RMAT stödja lärarna att kartlägga elever i matematiksvårigheter?TeoriStudien var en kvalitativ studie. Den forskningsansats som arbetet är grundat på är hermeneutik, då det handlade om lärarnas uppfattningar kring ett specificerat fenomen, det vill säga ett test av räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test, RMAT. Som teoretisk utgångspunkt användes de specialpedagogiska perspektiven.MetodStudien genomfördes i en medelstor kommun i Västra Götaland. För att undersöka frågorna ovan har kommunens matematiklärare genomfört testet med elever i årskurs 5, cirka 300 elever. Därefter har lärarna intervjuats i form av ostrukturerade intervjuer i fokusgrupper som spelats in, transkriberats och analyserats. ResultatI studien har det framkommit att matematiklärarna i årskurs 5 uppfattar kartläggningsmaterialet RMAT som ett bra komplement till kommunens screeningplan i matematik. RMAT är utformat för att upptäcka elever som läraren misstänker inte hunnit utveckla tillräckliga kunskaper i räkning i förhållande till sin ålder eller till den unde

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)