Hotellbranschen i Stockholm

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Den senaste tiden har media larmat om att landets och Stockholms hotell genomgår en kris. De bidragande faktorerna har ansetts vara många. Några av dom är minskningen av konferenser, it-bubblan, osäker konjunktur, minskat resande, krigsoro och terrorhot. Trots det fortsätter planeringen och byggandet av nya hotell i vår huvudstad. Konkurrensen blir högre och hotellen försöker öka beläggningen. Det har lett till att många hotell har valt att sänkta sina priser. Hotellen kan trots de sänkta priserna inte längre leva på affärsgästerna och behöver nu fylla sina rum under helgerna. De svenska privatgästerna blir då avgörande för deras överlevnad. I vår uppsats har vi tagit hjälp av fyra slumpmässigt utvalda hotell. Syftet var att genom en fallstudie på hotellen och en enkätundersökning bland dess svenska privatgäster, identifiera, analysera och utvärdera marknadsföringsstrategier för att hitta andra mervärden än priset. Vi skulle även komma med förslag på åtgärder som kunde förbättra hotellens situation. Teorierna vi valt att använda oss av stöds av hotellens utvidgade tjänsteerbjudande. Det har hjälpt oss att identifiera mervärden. I en matris placerade vi även in hotellens svenska privatgäster utifrån vilken typ av hotell de föredrog. Axlarna motsvarar förhållandena kvalitet/pris och låg-/hög involvering. Det resulterade i att kvalitet och hotellets geografiska läge var det mest värdegivande för gästerna. Det följdes tätt av bra service och bemötande. Nödvändigt för att vara konkurrenskraftig är att anpassa sig och lyssna till marknaden. Vi har gett några förslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)