Balansgången mellan empati och distansering - En kvalitativ studie om de strategier och resurser sju psykologer/kuratorer använder sig av för att hantera sekundär psykisk påfrestning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I den här studien fördjupas förståelsen kring en grupp psykologers och kuratorers upplevelser om att vara i samtal med klienter, och om hur de påverkas av den sekundära psykiska påfrestningen som kan uppkomma då. Syftet med studien är att ta reda på vilka strategier de använder för att hantera svåra samtal, samt vilka strategier de använder för att bibehålla balansen mellan arbetsliv och privatliv. Sju semi-strukturerade intervjuer med kuratorer och psykologer genomfördes och bearbetades genom Interpretative phenomenological analysis metod. Materialet från intervjuerna kodades in i två huvudteman: beskrivningar om resurser och beskrivningar om egna strategier. Från beskrivningar om de resurser arbetsplatsen erbjöd framgick att handledning och kollegor var ett stort stöd både till att finna nya lösningar på svåra situationer och för ett socialt stöd. Bristfällande tid för återhämtning, krav på produktivitet och otydlig organisationsstruktur påverkar deltagarna negativt. Från beskrivningar om egna strategier betonades vikten av självmedvetenhet och reflektion över vilka som är de egna känslorna och vilka som är patientens känslor. Det för att kunna vara professionell i sitt arbete. Balanserad distansering till klienten anses vara nödvändig, och en aktiv fritid menar deltagarna gör det lättare för dem att släppa arbetet när de kommer hem. En diskussion fördes kring hur väl intervjupersonernas beskrivningar överensstämde med tidigare forskning och teorier, vilket det gjorde i stor utsträckning. Författarna delgav även sina reflektioner över sambandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)