Lärares syn på ämnesintegration En fallstudie på ett yrkesförberedande gymnasium och en jämförelse med 12 liknande studier

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningMånga i skolans värld talar mycket varmt om ämnesintegrering men jag vet av erfarenhet att detkan vara svårt att genomföra och ville i detta arbete belysa ämnesintegration i praktiken så somden upplevs av lärare. Denna rapport handlar framförallt om lärares inställning till och erfarenhetav ämnesintegrering. Arbetet är en empirisk fallstudie om ämnesintegration på gymnasial nivå,där lärares perspektiv är i fokus. I studien har sex lärare intervjuats på en mindre gymnasieskola iGöteborg som arbetat mycket med ämnesintegrering. Sedan har deras svar jämförts medresultatet från tidigare forskning och tolv uppsatser inom samma område.Mina intervjuer och tidigare rapporter visar på att lärarens uppfattning och inställning tillämnesintegration varierar mycket och att detta i hög grad hänger samman med den enskildelärarens mål och metod för sin undervisning. Jag har delat in ämnesintegrering i små ochstorskalig. Bägge dessa används för att öka verklighetsanknytningen och motivationen samtidigtsom det hjälper eleven att uppleva en helhet. Småskalig ämnesintegration används för att elevenlättare ska förstå ämnet samt se samband till andra ämnen. Inga nackdelar med småskaligämnesintegration har framkommit i studien. När det gäller storskalig ämnesintegrering finns detmånga för och nackdelar. Alla är ense om att det i början tar mycket planeringstid men att det gereleverna andra kunskaper än traditionell undervisning. Rapporten visar att talanger, metoder,förutsättningar och mål avgör om man bör ämnesintegrera och i vilken form. Viljan hos lärare attbedriva ämnesintegration, person kemin och samarbetsklimatet på arbetsplatsen är tre avgörandefaktorer för om ämnesintegrering ska lyckas. De didaktiska konsekvenserna av denna uppsats ärbla att inte tvinga lärare till en undervisningsmetod de inte tror på eller att samarbeta med någonsom de inte vill samarbeta med. För att lyckas med ämnesintegration bör man istället försökaförändra lärarnas inställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)