Hur arbetar lärare språkutvecklande i flerspråkiga klasser inom ämnet matematik? : En kvalitativ studie om lärares sätt och metoder i matematikundervisning i flerspråkiga klasser.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie bygger på tre semistrukturerade djupintervjuer av grundskollärare som arbetar i flerspråkiga klasser. Studien syftar till att öka förståelsen för hur mellanstadielärare arbetar språkutvecklande inom ämnet matematik, vilka arbetssätt och metoder de använder i sin undervisning och hur de motiverar sitt sätt att undervisa. All insamlade data har relaterats till tidigare forskning och ger en inblick i hur den teoretiska grunden används i praktiken. Studien bygger på Vygotskys sociokulturella teori om lärande och utveckling samt språkutvecklande arbetssätt där genrepedagogik står i fokus. Av undersökningen framgår att alla intervjuade lärare arbetar språkutvecklande med eleverna men väljer olika tillvägagångssätt i undervisningen. Alla tre informanterna uttrycker vikten av elevernas förståelse av matematiska begrepp och utveckling av det matematiska språket och anser att elevernas språkutveckling är en väg att uppnå kunskapskraven i matematik. En av lärarna använder sig av EPA (enskilt-par-alla) i undervisningen. Den andra läraren använder sig av metoden Flippat klassrum i undervisningen och den tredje läraren använder inte någon speciell metod i undervisningen. Metoderna som används i undervisningen är inte direkt kopplade till de språkutvecklande metoderna som beskrivs i bakgrunden av studien. Detta kan leda till att eleverna i de tre olika klasserna kan ha olika förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling. I denna studien undersöktes även lärarnas inställning till språkstöttning och stöttning samt studiehandledning på modersmålet. Resultatet visade att modersmålets roll inte tas för givet under lektionstiden då lärarna har en passiv roll och anser att användning av modersmålet på lektionerna snarare är en naturlig process än en nödvändighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)