Produktion och reproduktion av vithet i bilderböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka om och hur vithetsnormen utmanas i barnböcker. Vi har besökt fem förskolor i södra Sverige för att genomföra undersökningen av barnböckerna. För att besvara syftet har följande frågeställningar besvarats; Hur många av böckerna producerar respektive utmanar vithetsnormen? På vilket sätt reproduceras vithetsnormen? På vilket sätt utmanas vithetsnormen? De fem besökta förskolorna genererade i ett urval på 614 barnböcker som har analyserats utifrån en kvalitativ metod- normkritisk analys, med en viss kvantitativ karaktär för att kunna tydliggöra samt jämföra resultat. Barnböckerna som utmanade vithetsnormen kategoriseras som huvudroll, biroll eller utpekande. Tre utvalda böcker från varje kategori har normkritiskt analyserats för att synliggöra hur vi har besvarat frågeställningarna. Resultat visar att vithetsnormen utgör en majoritet av de bilderböcker som erbjuds till barnen på förskolorna, och utifrån ett normkritiskt perspektiv problematiserar vi det faktum att vithetsnormen därav reproduceras samt att konsekvenserna av det här leder till att de som inte faller inom normen skapas som de Andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)