Romanprosans skrivprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Författarskolan

Sammanfattning: Syftet med rapporten har varit att författaren med hjälp av teori från utbildningen i Creative writing ska analysera och beskriva romanens skrivprocess. Analysen har utgått från den inre process och praktisk metod som använts av författaren i arbetet med prosans basenheter: tiden, handlingen, perspektivet, karaktärerna och platsen. Hur Författarskolans olika moment och handledning i utbildningen påverkat processen. Analysen ska hjälpa författaren att komma närmare sin egen skrivprocess så att en konkretisering av vad som återstår i arbetet för att slutföra romanen, blir tydligare. Den visar bland annat på att oproduktiva avbrott påverkar tankekvalitén runt manuset. Att handledning och respons är viktiga pelare för författarens utveckling eftersom det är svårt att vara sin egen kritiker. Bekräftelsen av prosan i sig, vet man inget om förrän den till sist når läsaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)