Lärplattan, förskollärarens bästa vän? : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder lärplatta i undervisningen i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studien har en kvalitativ ansats där syftet är att bidra med kunskap om hur förskollärare kan använda lärplattan i undervisning i förskolan. De tre frågeställningar som definierar studiens syfte är: Hur förbereder förskollärare sig för att använda lärplattan i undervisning? Hur genomför förskollärare undervisning med lärplattan? Varför prioriterar förskollärare att använda lärplattan i undervisning? Som metod användes semistrukturerade intervjuer och urvalet består av fyra verksamma förskollärare som kontinuerligt inkluderar lärplattan i undervisningen. Resultatet analyseras utifrån det teoretiska ramverket Design för lärande och analysmodellen LearningDesignSequences samt begreppet multimodalitet. Resultatet visar att förskollärare bryter ner planeringen och genomförandet av undervisningen i delar som tillsammans utgör en helhet. I planeringen av undervisning väljer förskollärare först ut ett innehåll och sedan en metod. Gemensamt för samtliga förskollärare i studien är att de benämner lärplattan som en metod och inte som ett innehåll. Däremot är förskollärarna överens om att lärplattan som metod bör användas så att barnen blir producenter och inte konsumenter. Studiens resultat visar även att förskollärarna ser lärplattan som ett komplement i undervisningen för att förstärka barnens upplevelser. Studien belyser även argument till varför förskollärarens prioriterar att använda lärplattan i undervisningssituationer. Detta resultatet visar att förskollärarens inställning och vilja till användandet av lärplattan påverkar användandet mer än förskollärarens kompetens på området. En slutsats som studien kommer fram till är att förskollärare med positiv inställning till lärplattan, använder lärplattan som en metod som kompletterar undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)