"Att ge en röst till barnen" : Förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med studien var att ta reda på hur förskollärare beskriver arbetet med barns delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation. Studien har utgått från den sociokulturella teorin och för att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod använts. Enskilda kvalitativa intervjuer har genomförts med fyra förskollärare på tre olika förskolor. Resultatet visar att barns delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation både ses som en möjlighet och en utmaning för förskollärare. Möjligheterna med pedagogisk dokumentation är bland annat att synliggöra barns röster och förslag till fortsatt undervisning. Resultatet visar även att det finns en tvetydighet gällande dokumentation och pedagogisk dokumentation samt barns delaktighet och barns inflytande. Det krävs därmed en samsyn på olika begrepp i förskolan för att skapa möjligheter och inte hinder för barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. Dialog, interaktion och reflektion mellan barn och förskollärare framstår som betydande för att möjliggöra barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)