”Logopeden i förskolan” – Mot en närmre samverkan med förskolepersonal och ett bättre omhändertagande av en- och flerspråkiga förskolebarn En kvalitativ och kvantitativ studie
Sammanfattning: Syfte Logopeder och förskolepersonals upplevelser av det Malmöbaserade projektet “Logopeden i förskolan” undersöktes med särskilt fokus på samverkan mellan yrkesgrupperna samt omhändertagande av flerspråkiga förskolebarn med misstänkt språkstörning. Metod Fyra logopeder intervjuades och tjugo specialpedagoger, förskolepedagoger och barnskötare deltog i en enkätundersökning. Intervjuerna och delar av enkäterna analyserades kvalitativt med hjälp av tematisk analys och resten av enkäterna analyserades kvantitativt. Resultat Deltagarna var generellt nöjda med både arbetssättet och den samverkan som fanns mellan logoped och förskolepersonal. De mest framträdande vinsterna var en lätthet att nå fram till barnets familj, en tidsbesparande och samarbetsfrämjande direktkontakt mellan familj, förskola och logoped samt en kompetenshöjning kring språkutveckling och -störning bland förskolepersonalen. Flera deltagare upplevde att projektet möjliggjorde det för fler barn, speciellt flerspråkiga, att få logopedisk bedömning och intervention. Slutsats Projektet “Logopeden i förskolan” upplevs som en framgång i Malmö och det finns en önskan hos deltagarna om att projektet ska leva vidare. Fortsatt utvärderingsarbete av projektet krävs, förslagsvis i form av mer detaljerad information från involverad förskolepersonal och föräldrar, uppföljning av patienters utveckling efter det initiala besöket samt en ekonomisk granskning av projektet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)