Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Vi har i vårt examensarbete inom Pedagogik med didaktisk inriktning C valt att genomföra en kvantitativ studie bland tre skolor i en mellanstor svensk stad med avseende på informationssökning och källkritik. Syftet med vår uppsats var att få insikt om elevers informationssökningsvanor samt att se vilka källkritiska metoder de använder för att sålla och granska information på Internet. Våra frågeställningar löd som följande: 1. Hur ser elevers informationssökningsvanor ut, hur går de tillväga för att ta reda på fakta? 2. Vilka källkritiska metoder använder de i samband med informationssökning på Internet? 3. Upplever eleverna att de får tillräcklig undervisning i källkritik och informationssökning? 4. Skiljer sig informationssökningsvanor och källkritiska metoder åt mellan könen? 5. Är Internet en primärkälla eller går elever i första hand till andra källor? 6. Hur upplever elever att Internet fungerar som informationskälla? Hittar eleverna det de söker efter? För att uppnå vårt syfte samt att få svar på våra frågeställningar valde vi att genomföra vår kvantitativa undersökning med hjälp av enkäter. I vår undersökning fann vi att eleverna främst använder Internet som källa. Sökmotorer är det mest populära valet av informationskälla, där de flesta använder sig av sökmotorn Google. Den vanligaste källkritiska metoden hos eleverna är att jämföra den information de hittat med en annan källa för att stämma av dess pålitlighet. Detta fann vi var en otillräcklig metod som innebär vissa risker. Övriga metoder för källkritik saknas. Eleverna har under sin tid på högstadiet inte fått någon undervisning i vare sig informationssökning eller källkritik. Dock anser pojkarna i undersökningen att de inte behöver ha ytterligare undervisning i informationssökning medan flickorna uttrycker ett behov av detta. Samtliga elever i vår studie eftersöker mer undervisning i källkritik. Vi avslutade vårt examensarbete med en diskussion om hur vi som framtida lärare kan främja elevernas informationssökning och källkritik genom att konstruera grupparbeten och uppgifter som gynnar deras informationssökningsprocess. Vi betonade även vikten av ett samarbete mellan lärare och bibliotekarier med hänsyn till informationssökning och källkritik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)