"Samhörighet, att känna när man kommer att man behövs. Att få känna att man finns och är" : En studie om ett socialt företags betydelse, sett ur ett grundarperspektiv och ett deltagarperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

Författare: Therese Westman; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sedan samhall blev vinstdrivande har allt fler människor blivit sysselsatta inom arbetsintegrerande sociala företag, eller sociala företag som man brukar säga. År 2012 var den siffran uppe i närmare en halv miljon, så att de sociala företagen är viktig råder det inget tvivel om. Denna studie har undersökt ett sådant socialt företags betydelse sett ur ett grundarperspektiv, och ett deltagarperspektiv. Studien är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer med två företagsgrundare, och fyra deltagare. Syftet var att undersöka, hur deltagaren ser på sin delaktighet inom företaget, vilka erfarenheter har det gett, och vilken betydelse har det inneburit att få ingå i det sociala företaget? Och ur grundarperspektivet undersöktes: vad som var avsikten med att starta det sociala företaget, samt hur ser man på sitt ledarskap, som skulle besvaras. Resultatet visade att för deltagaren har det sociala företaget inneburit att den har fått möjlighet att prova på olika arbetsuppgifter, med ökad arbetslivserfarenhet som följd. Det har varit betydelsefullt att få vara en del av företaget på olika sätt, bland annat att det för en deltagare inte hade funnits något annat alternativ enligt egen utsago. Vidare visade resultatet att från ett grundarperspektiv så var avsikten med att starta företaget att ge de människor i samhället som behövde få komma in i en gemenskap möjligheten till det, och att de där skulle få känna sig betydelsefulla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)