Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning. Resultatet indikerar att det finns ett stort intresse för och en strävan efter att arbeta med formativ bedömning i undervisningen, men att det av olika anledningar blir problematiskt. Några av anledningarna som lyfts är att lärarna upplever att det inte finns tillräckligt med tid för arbetet. Resultatet visar också att de arbetar med olika delar av den formativa bedömningsprocessen. De arbetar även med olika delar beroende på ämne. Undervisningen skulle kunna få didaktiska konsekvenser, då forskning visar att formativ bedömning som process gynnar elevernas lärande. Materialet har analyserats utifrån olika teman som jag ansett intressanta för studien och resultatet består av mina tolkningar av lärarnas berättelser. Studien avslutas med en diskussion kring huruvida vidare forskning inom området skulle kunna ta avstamp i skolledningens ansvar för arbetet med formativ bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)