"Och kroppen som blev slagen var ingen människa" : Belysning av skolans värdegrund utifrån två av Jessica Schiefauers romaner.

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: Undersökningens två syften är att visa vilka värdegrundsrelaterade frågor som kan väckas utifrån Jessica Schiefauers romaner Pojkarna och När hundarna kommer samt hur man kan motivera att läsa dem i svenskundervisningen i gymnasieskolan. Metoden för undersökningen är litteraturstudier där romanerna och tidigare litteraturdidaktisk forskning behandlas. Resultatet av undersökningen visar dels att romanerna väcker många och intressanta frågor kopplade till skolans värdegrund och därför utgör ett gott underlag för etiska reflektioner, och också att det går bra att motivera läsningen av romanerna för både lärare, elever och skolledning och att de därför med fördel kan väljas som skönlitteratur i svenskundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)