“Jag kan ta mig vart jag vill, jag kan göra vad jag vill och det finns inget som stoppar mig" - en studie om elevers uppfattningar av kreativa lärmiljöer på estetiska programmet i musik.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka vad en kreativ lärmiljö innebär för elever på det estetiska programmet i musik. Vidare avser studien att ta reda på vilka faktorer som påverkar den kreativa lärmiljön för att förstå hur en sådan miljö kan skapas i skolan. Bakgrunden till studien är författarens eget intresse för hur den fysiska miljön kan uppmuntra eller hämma kreativitet samt en ökad efterfrågan på kreativa förmågor i samhället idag, som står inför stora utmaningar. Studien har gjorts genom kvalitativa intervjuer och fotoelicitering med sex gymnasieelever från det estetiska programmet med inriktning musik. Resultatet visar att de intervjuade eleverna har goda insikter om vad en kreativ lärmiljö innebär för de och vad som påverkar deras kreativitet och lärande i skolan. Vidare visar resultatet att eleverna har tydliga visioner om hur en mer kreativt stimulerande skolmiljö skulle kunna skapas. Elevernas upplevelser stämmer väl överens med tidigare forskning som gjorts på ämnet och bekräftar att en kreativ lärmiljö gynnas av flexibilitet, nytänkande, risktagande, självständighet, samarbete, öppenhet, demokrati och gedigen kunskap. Utöver detta visar resultatet att den fysiska miljön har stor påverkan på kreativitet och lärande enligt eleverna samt att den är nära sammanflätad med den pedagogiska miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)