Att bli sjuksköterska med ADHD : Studenters upplevelser av att bli sjuksköterska med ADHD

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Ett ökande antal studenter på sjuksköterskeprogrammet har diagnos ADHD. För att tillgodose dessa studenters särskilda pedagogiska behov behövs kunskap om deras egen upplevelse av vilka moment i olika studiesituationer som påverkas av diagnosen ADHD. Hur upplever studenterna att studiesituationen påverkas av att ha ADHD-diagnos? Finns det en koppling mellan kärnsymptomen på ADHD enligt DSM-5 och studenternas upplevelser av studiesituationer? Vilka variationer i tillgången på exekutiva funktioner vid ADHD upplevs påverkade i studiesituationer? Studiens syfte är att få vetskap om det finns upplevda svårigheter i studiesituationer orsakade av diagnosen ADHD. Det insamlade materialet bestod av tjugoåtta anonyma enkätsvar (28) och fördjupade intervjuer med åtta (8) studenter, samtliga med diagnosen ADHD. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Studien diskuteras mot bakgrund av tidigare forskning och teorier om variationer i exekutiva funktioners påverkan i det dagliga livet hos personer med diagnostiserad ADHD. Resultatet kom att visa på tre områden av exekutiva funktioner där studenterna angav att deras studier påverkats av samtidig ADHD-diagnos. Dessa tre områden var varierande grad av minnesfunktion, energitillgång och koncentrationsförmåga. Deltagarna angav att svårigheterna inte var konstanta utan varierade över tid, var beroende av situationen i stort och i sitt sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)