Vidareutveckling av reliabla förändringsindex för upprepade mätningar med Rey Auditory Verbal Learning Test

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Hilda Andrén; Rebecka Fernqvist; [2019-10-31]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande arbete var att utöka redan befintliga normvärden för förändring på basen av friska kontrollpersoners prestationer på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) och att därmed göra de beräkningar som utförs av en så kallad Förändringsbok mer tillförlitliga också för personer under 50 år. Femtioen testpersoner i åldrarna 25-49 testades med tre månaders mellanrum. Resultaten visade mestadels marginella skillnader i förändring mellan olika åldersgrupper samtidigt som de kritiska gränsvärdena för förändring justerades något. Utökningen av normvärdena har gjort Förändringsboken mer representativ. Undersökningen påvisade emellertid större inlärningseffekter bland yngre testpersoner, varför det kan finnas anledning att dela upp Förändringsboken i (minst) två delar – en för äldre och en för yngre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)