Hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa : En intervjustudie

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Filip Lindgren; Christina Henriksson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare på gymnasiet inom idrott och hälsa uppfattar att de arbetar med psykisk hälsa, samt vilka utmaningar de upplever i denna del av sin yrkesutövning. Frågeställningar: - Hur uppfattar lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de arbetar med psykisk hälsa? - Vilka utmaningar upplever lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de ställs inför när de arbetar med psykisk hälsa? Metod En kvalitativ metod användes, för att få en djupare förståelse för problemområdet. Vi intervjuade sex stycken lärare i idrott och hälsa som arbetar på gymnasieskolor på både landsbygd och i storstad. Resultat Resultatet visade att många lärare använder konditionsträning när de arbetar med elevernas psykiska hälsa, som exempelvis promenader och orientering. Andra praktiska övningar som används är spänningsreglerande aktiviteter som yoga, massage, stretching, mindfulness ochl ekar inom mental träning och samtal. Även teoretiska moment ingår där eleverna får jobba med framför allt kost, men där de även får sätta upp olika typer av mål och jobba utifrån dessa. Slutsatser Det är väldigt varierande hur lärare inom idrott och hälsa i gymnasiet uppfattar hur de arbetar med psykisk hälsa, samt vilka utmaningar de upplever i sitt yrke. Några likheter är att lärarna jobbar med konditionsträning för att främja den psykiska hälsan och att de flesta jobbar med teoretiska moment kring betygssättning av delmomentet psykisk hälsa. Att byta miljö, som att vara i naturen, är en viktig faktor för den psykiska hälsan anser lärarna. De främsta utmaningarna som lärarna upplever är tidsbrist, stora klasser och hur betyg ska bedömas ochsättas i delmomentet för psykisk hälsa. Nyckelord: psykisk hälsa, psykisk ohälsa, mental hälsa, idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)