Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Titel: Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändringFörfattare: Olivia Eriksson och Emma NilssonHandledare: Henrietta NilsonNyckelord: Digitalisering, ledarskap, verksamhetsstyrning, digital transformation, detaljhandelBakgrund: Digitaliseringen har haft stor påverkan på företag och samhället det senaste decenniet. Detta har inneburit att företag måste anpassa sin verksamhet och styrning för att kunna fortsätta utvecklas och vara framgångsrika. Att implementera nya arbetssätt och digital teknik kan vara utmanande för företag, därför krävs det en tydlig verksamhetsstyrning för att företag ska kunna hantera dessa förändringar. Inom detaljhandeln har det blivit möjligt att nå fler kunder än tidigare då allt fler handlar online, detta gör att företag måste synliggöra sig på nya plattformar för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.Forskningsfråga: Vilka effekter har digitalisering på verksamhetsstyrning inom detaljhandeln?Syfte: Syftet med denna studie är att ur ett ledarskapsperspektiv förstå digitaliseringens effekter på detaljhandelns verksamhetsstyrning.Genomförande: Författarna av studien har använt sig av en kvalitativ metod och anser sig vara hermeneutiker då de gör subjektiva tolkningar. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter i ledande roll på olika företag.Slutsats: Digitaliseringen visar sig ha flera olika effekter på verksamhetsstyrning inom detaljhandeln. Det krävs att företag genomgår större digitala förändringar för att anpassa sig till det digitala samhället. Som ledare är det viktigt att vara förändringsorienterad, innovativ och flexibel. Det är viktigt för företag att utnyttja de digitala kanaler som kunderna använder för att vara synliga och konkurrenskraftiga. Studien visar även att de företag som lagt mest tid och resurser på att anpassa sin verksamhet efter digitala förändringar är de som lyckats bäst. Det visar sig även i studien att implementering av e-handel leder till ett ökat kundflöde till den fysiska butiken. Digitaliseringen har varit en stor utmaning för företagen men också utgjort stora möjligheter som inte fanns tidigare. Trots att konkurrensen blivit allt hårdare så har företag möjlighet att nå fler kunder och öka deras lönsamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)