Förutsättningar för skriftspråksundervisning. Innehållsanalys av ett läromedel i svenska för årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Läromedel används mycket i undervisning och kan ses som en påverkansfaktor för undervisningens utformning och elevers lärande. Undervisning i skriftspråkande ska förbereda eleverna att uttrycka sig för olika syften och i olika sammanhang. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som ett läromedel för årskurs 1 erbjuder för skriftspråksundervisning. Två forskningsfrågor formulerades: (1) Vilken skriftspråksunder-visning beskrivs i läromedlets lärarhandledning? (2) Vilken skriftspråksundervisning erbjuds genom läromedlets lektionsförslag? Utifrån ett socialt perspektiv på skriftspråksutveckling och med Four Resources Model som analytiskt ramverk genomförs en kvalitativ innehållsanalys av ett läromedel. Resultatet tyder på att det finns en viss skillnad mellan den undervisning som beskrivs i lärarhandledningen och som erbjuds genom läromedlets lektionsförslag. I synnerhet erbjuder läromedlet en skriftspråksundervisning som innehåller arbete med bokstäver och läsförståelsestrategier, vilket stödjer kodning och skapande av mening.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)