Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Kristoffer Stenlund; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språkutifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olikatextaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofisamt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. Ur ett dialogiskt perspektiv betraktastextaktiviteter som språkliga verktyg för kommunikation. Hur dessa gestaltas i helklassamtalundersöks i det institutionella samtalet som verksamhet.Syftet med denna studie är att kartlägga hur tre lärare i gymnasieskolan, vilkaundervisar i svenska respektive filosofi, initierar olika klassrumsstrukturer i undervisningenshelklassamtal, hur dessa klassrumsstrukturer är uppbyggda och vilka pedagogiska funktionersom textaktiviteterna i klassrumsstrukturerna kan tänkas ha. Ett underordnat syfte är också attpröva textaktiviteter som analytiskt och pedagogiskt redskap för att förstå och nyttjahelklassamtal.Sex lektioner med tre lärare och klasser på en gymnasieskola spelades in, vilketresulterade i fyra timmars helklassamtal som transkriberades. Materialet delades upp ihelklasstrukturerna genomgång, förhör och helklassdiskussion samt ytterligare episoder isyfte att synliggöra textaktiviteters funktion och struktur på olika nivåer.Studien visar att textaktiviteter förekommer i både enkel och komplex form och att dekan användas i skrivpedagogiska syften. Textaktiviteterna beskrivning, förklaring ochställningstagande används bland annat för att konstruera och utforska kunskap. I materialetbåde modelleras och samkonstrueras textaktiviteter mellan elever och lärare som mål ochmedel med undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)