Kvalitativa effekter av internetbaserad rehabilitering för hörapparatanvändare

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Rehabilitering av personer med hörselnedsättning kan utformas på olika sätt. En nyare metod är internetbaserad hörselrehabilitering som bygger på deltagarnas egen aktivitet. Syftet med studien var att undersöka deltagarnas upplevelser av en internetbaserad rehabilitering som genomförts under år 2011. Studien utfördes som en kvalitativ intervjustudie. Tjugo personer som använt hörapparat i flera år intervjuades per telefon. Intervjuerna spelades in och samtalen transkriberades ortografiskt. Det insamlade materialet analyserades med innehållsanalys enligt en modell av Graneheim och Lundman (2004). Av studien framkom att deltagarnas upplevelser av kursen varit blandade. En bok som utgjort en del av kursmaterialet var mycket uppskattad. Deltagarna var intresserade av att få ny kunskap, samtidigt som de uppskattade att få bekräftelse på befintliga kunskaper. Via ett diskussionsforum kunde deltagarna utbyta erfarenheter och läsa om varandras erfarenheter. Datortekniska problem var en begränsning för några deltagare. Internetformen var generellt uppskattad eftersom den underlättar deltagande på valfria tider och platser. Studien visar att internetbaserad rehabilitering är ett värdefullt komplement till de rehabiliteringsformer som används traditionellt. Genom att övningsuppgifter genomförs aktiveras ibland också anhöriga, vilket ger förbättrat utfall kring kommunikationsstrategier. Det är dock viktigt att tydliga instruktioner kring datoranvändandet och bra datorsupport underlättar deltagarnas aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)