People, Planet, Profit

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Sociala företag är organisationer vilka kombinerar sociala och kanske miljömässiga målsättningar med vinstdrivande företagsverksamhet. Den grunden är det enda oomstridda draget hos alla de skilda verksamheter som kan sägas gå under namnet ”sociala företag”. I övrigt är olika aktörer oeniga om vad sociala företag egentligen är, deras plats i ekonomin och vad deras funktion i samhället är och kan vara. Den här uppsatsen studerar diskussionen om dessa oenigheter, liksom processen att försöka nå en definition. Vi redogör för hur sociala företag definieras av skilda aktörer, och hur dessa kan sägas utmana och kombinera de idag etablerade och dominerande ekonomiska systemen. Därigenom förs även en diskussion om vad som kan utgöra ekonomiskt värde. Vår metod är att så objektivt som möjligt redogöra för skilda teoretiska inlägg i debatten för att sedan föra en diskussion om hur dessa reflekteras i verkliga förhållanden för sociala företag i USA, Storbritannien och övriga Europa. Vår slutsats är att det så kallade reformistiska synsättet är det som bäst avspeglar verkligheten och att den sociala ekonomin får svårt att utgöra en självständig sektor när dess förhållanden främst regleras av aktörer inom den offentliga sektorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)