Flerspråkighet i förskolan : En studie om några förskollärares uppfattningar angående samarbetet med föräldrarna, modersmålets betydelse och arbetet med flerspråkiga barn.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: I bakgrunden berör vi det sociokulturella perspektivet där Vygotskij och Säljö beskriver samspelets betydelse med omgivningen för barnets språkutveckling. Därefter belyser vi språkliga definitioner som följs av förskollärarnas samverkan med föräldrarna för att avslutningsvis ta upp förskolans roll för att stimulera barns språkutveckling. Studien syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar kring modersmålet och samarbetets betydelse med föräldrarna för flerspråkiga barn i förskola. För att få svar på vår undersökning utförde vi kvalitativa intervjuer med fem förskollärare som arbetar i mångkulturella förskolor. Valet av förskollärare gjorde vi medvetet med utgångspunkt av tidigare erfarenheter kring den verksamhetsförlagda utbildningen. Vi har i metoden beskrivit hur vi gick tillväga för att besvara vårt syfte samt beskrivit de forskningsetiska principerna för att avslutningsvis beskriva validitet och reliabilitet. Resultatet av analysen visade på att de intervjuade förskollärarna såg både nackdelar och fördelar med att vara flerspråkig. Förskollärarna lyfter även upp modersmålslärarens betydelse för att barnen ska kunna behålla sitt modersmål. Det som även framgick i resultatet är vikten av ett bra samarbete mellan förskollärarna och föräldrarna för att skapa förutsättningar för barns fortsatta lärande. Samtliga förskollärare var eniga om att barnens språk och kultur ska belysas i förskolan för deras identitet och kulturtillhörighet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)