Implementeringen av etik : en studie av Starbucks ansvarstagande

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Kravet på att företag agerar hållbart ökar och idag är ett aktivt samhällsansvar ett vanligt förekommande fenomen. För att hållbarhetsarbetet ska bli så genuint som möjligt krävs att företaget får sina medarbetare att agera ansvarsfullt i allt de gör. Denna uppsats ämnar att beskriva processen där företag försöker styra sina medarbetare att agera ansvarsfullt genom att skapa en egen förklarande analysmodell över implementeringsprocessen. För att fördjupa förståelsen har en kvalitativ undersökning av cafékedjan Starbucks genomförts. Ledningens etikstyrning undersöks såväl som hur den uppfattas och implementeras inom organisationen och vidare påverkar företagets fortsatta verksamhet. Intervjuer har genomförts med medarbetare och det framkommer att genom företagets värderingar lyckas Starbucks få sina medarbetare att agera ansvarsfullt till en stor utsträckning, även om mycket kan förbättras. Undersökningen bekräftar analysmodellens förklaring att företagets etikstyrning genom det subjektiva meningsskapandet kan påverka medarbetarens handlingar, som i sin tur präglar det framtida arbetet genom organisationens identitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)