Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.
Sammanfattning: SammanfattningSyftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv tillpedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra föroch nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. För att nå mitt syfte söker jag svar på följandeproblemformuleringar: • Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, för att använda lärobok i matematikundervisningen? • Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, mot att använda lärobok i matematikundervisningen?Genom kvalitativa samtalsintervjuer med fem pedagoger, verksamma på samma skola, undersöktes respondenternassyn på lärande i matematik och deras motiv till val av arbetssätt i undervisningen.Resultat visar att det finns både fördelar och nackdelar med att bedriva en läroboksbunden alternativt lärobokslösundervisning. Främsta motivet, som framkom från samtliga lärare, för att arbeta med en lärobok är argumentet att detär tidsbesparande för pedagogen. Samtidigt visar resultatet på att samtliga pedagoger menar att en lärobokslösmatematikundervisning gynnar eleven i större utsträckning än en läroboksbunden undervisning.Min undersökning har stor relevans för läraryrket, där forskningsöversikten påvisar att det centrala för eleverslärande inte är om man väljer att använda lärobok eller inte. Det viktigaste är syftet med och hur den används för enlyckad undervisning. En insikt jag kommer att ha med mig är att se läroboken som ett hjälpmedel och inte ettstyrmedel i min undervisning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)