Medborgardialoger för jämlikt deltagande? En jämförande fallstudie om implementeringen av SKL:s riktlinjer i kommunerna Botkyrka och Lidingö

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Medborgardialoger blir en allt vanligare metod för att stärka den representativa demokratin och uppmuntra till aktivt politiskt deltagande. Trots den allt större spridningen av metoden har den kritiserats för att potentiellt kunna öka den politiska ojämlikhet som finns mellan grupper i samhället. Sveriges Kommuner och Landsting har i syfte att utveckla och förbättra arbetet med medborgardialoger tagit fram en handbok i medborgardialog. I vår jämförande fallstudie belyser vi kärnan i handboken genom att summera riktlinjerna SKL tar upp för en lyckad medborgardialog och sedan använda dessa extraherade riktlinjer som en analysram för att undersöka kritiken om ökad ojämlikhet. Vi analyserar hur två kommuner i Stockholms län med olika socioekonomisk status, Botkyrka och Lidingö, implementerat riktlinjerna i sitt arbete med medborgardialoger rörande stadsförnyelse. Först analyseras fallen individuellt och mäts enligt SKL:s riktlinjer och jämförs sedan med varandra. Resultaten från den första delen av analysen visar att kommunerna i vissa fall gjort ett gediget arbete med att implementera medborgardialog, men ändå på många punkter misslyckats med att följa SKL:s riktlinjer. I den andra delen diskuteras hur arbetet i kommunerna skilt sig åt beroende på den socioekonomiska ojämlikheten dem emellan, men också hur de trots dem ofta haft liknande problematik. Avslutningsvis reflekterar vi över de studerade dialogernas utfall och problematiserar hur framtida medborgardialoger kan undvika att bidra till ojämlika strukturer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)