Stress inom tjänsteverksamheter - Ett upplevt problem eller nödvändigt ont?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med undersökningen är att öka kunskapen kring välmående inom tjänsteverksamheter. Frågeställningar: Hur hanteras frågor rörande stress på arbetsplatsen inom hotellverksamheter? Hur upplevs eventuella påverkningar av stress på arbetsplatsen inom hotellverksamheter Metod: Genom en kvalitativ forskning och användandet av en induktiv metod har tio stycken semistrukturerade djupintervjuer genomförts på sex olika hotell i Skåne. Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket berör bland annat ledarskap, personalansvar, välmående, stress, olika verktyg för att kunna hantera stress samt syftet med- och kritiken mot HRM. Slutsats: Studien visar att stress hanteras genom att nära relationer skapas mellan samtliga individer inom en hotellverksamhet. Dock kan dessa relationer, som kan liknas vid en familjerelation vara skadliga på så vis att de även ger upphov till stress och därför bör strategier inom kommunikation, personalhantering, utbildning och vidareutveckling tas fram. Dessutom bör fördelarna med stresshanteringsverktyget KASAM uppmärksammas. Vidare visar studien att det finns motsättningar i hur stress upplevs inom hotellbranschen. Det finns starka åsikter att stress alltid upplevs som negativt samtidigt som det anses vara ett nödvändigt ont i denna bransch. De motsägelsefulla åsikterna kan leda till konflikter och eftersom hanteringen av dessa är bristfälliga skapas ännu mer stress. För att påverka upplevelserna av stress måste man först se till problematiken i uppsatsens första frågeställning. Lärdomarna som finns att få inom hotellbranschen kan med fördel nyttjas i övriga tjänsteverksamheter. Nyckelord: Stress, personalansvar, välmående, ledarskap, personal och tjänsteverksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)