Akustisk eller virtuell orkester : En studie om bedömning av ljudkvalitet på orkestertyper i datorspel
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att utvärdera behovet av akustiska orkestrar i ett datorspel. Ett videoklipp bestående av gameplay från ett datorspel där musiken successivt växlade mellan en akustisk, samt en virtuell orkester spelades upp för fyra fokusgrupper. Intentionen med videon var att ta reda på om deltagarna kunde särskilja att videoklippet innehöll två olika orkestertyper. därefter undersöktes vilken orkestertyp som deltagarna föredrog, hur ljudkvaliteten varierade mellan orkestertyperna och hur det visuella intrycket påverkade uppfattningen av ljudkvaliteten. Resultatet visade att den akustiska orkestern föredrogs, även om majoriteten inte kunde särskilja att videon innehöll två orkestertyper. De största skillnaderna mellan orkestertyperna var dynamiken och rumsklangen. Slutsatsen visar att om budgeten räcker till bör akustiska orkestrar användas för en bättre spelupplevelse, även om det går att ifrågasätta den akustiska orkesterns betydelse för ljud-och musikkvaliteten.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)