Undersökning av urkopplingsbara motorkraftuttag på lastbilar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

Sammanfattning: Målet med detta arbete är att fastställa vilka förluster och besparingar som kan åstadkommas genom användning av ett urkopplingsbart motorkraftuttag. Syftet är att granska användningen av ett urkopplingsbart motorkraftuttag och få en uppfattning av vilka besparingar som kan göras.  Kraftuttag är en komponent på lastbilar som driver tilläggsfunktioner såsom kylkompressorer, pumpar och kardanaxlar. En huvuduppgift för ett motordrivet kraftuttag är att driva applikationer under lastbilens driftstid. Då arbetet utgår ifrån ett hydraulschema behövs teori för hydraulik. Hydraulik är en energiöverföring som görs med hjälp av vätskor. Ett hydraulsystem består av flera olika komponenter, beroende på vilka funktioner som ska användas använder man olika antal komponenter i systemet.  Arbetet utgår från ett hydraulschema som visar ett hydraulsystem för en lastväxlare. Beräkningar sker enbart på bypassystemet från hydraulschemat, där ventiler försummas. Dessa beräkningar kommer utföras på två olika pumpar och de kommer jämföras i diskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)