Sjuksköterskans erfarenheter av smärtlindring vid procedursmärta hos barn : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Den grundutbildade sjuksköterskan saknar idag utbildning för att kunna hantera smärta samt ge en adekvat smärtlindring till barn vid procedursmärta. Då barn inte endast vårdas på barnavdelningar utan även inom slutenvården där allmänsjuksköterskan arbetar, bör hen ha kunskap kring ett så viktigt område som smärtlindring utgör. Barn inom vården blir oftast utsatta för procedursmärta som kan ha långsiktiga konsekvenser. Vikten av att åtgärda smärta och lindra smärta ansågs väsentligt och skall inte bero på huruvida sjuksköterskan besitter en specialistutbildning inom pediatrisk vård eller inte. Syftet med studien var att studera tidigare forskning gällande sjuksköterskors erfarenheter av smärtlindring vid procedursmärta hos barn. Detta uppnåddes genom en litteraturöversikt där 11 vetenskapliga artiklar både kvalitativa och kvantitativa granskades och analyserades. Utifrån granskningen utvecklades tre huvudteman: osäkerhet hindrar adekvat smärtlindring, organisatoriska faktorer samt vårdande handlingar. Osäkerheten som sjuksköterskorna upplevde hade sin grund i okunskapen gällande val av smärtlindring. Sjuksköterskorna upplevde barriärer relaterat till organisatoriska faktorer så som tidsbrist, resursbrist samt hög arbetsbelastning som bidrog till att smärtlindringen inte alltid kunde tillgodoses. Vikten av att göra barnet och föräldrar delaktiga samt skapa ett förtroende var fortsättningsvis viktiga aspekter för att kunna smärtlindra vid smärtsamma procedurer. Studiens resultat kan ligga till grund för vidare utveckling och skapande av riktlinjer som kan underlätta för sjuksköterskan och hens utveckling av kunskap i detta område 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)