Det är rätt att göra uppror! Textanalys av den anakroniska rörelsen Vänskapsföreningen Sverige – Det Nya Peru

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Jesper Andersson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att belysa den anakroniska rörelsen Vänskapsföreningen Sverige – DetNya Peru för att ge en vidare inblick i en maoistisk rörelse på 2000-talet då tidigare forskninghar fokuserat på 1960-, 1970-talet då maoismen var som störst. Rörelsens nättidningInformationsbulletinen samt informationsblad har varit källmaterialet som har analyseratsmed hjälp av en textanalytisk metod. De frågor som ställdes till materialet var följande:Vilken ideologisk övertygelse uttrycker rörelsen? Vilka jämförelser gör rörelsen mellanSverige och Peru? Hur ser rörelsen på samtiden i Sverige? Michael Freedens teoretisering avbegreppet ideologi har varit den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen. Freeden vänder sigemot synen på ideologi som en politisk dogm och menar i stället att ideologi och desspolitiska begrepp formar en världssyn vars syfte är att förklara, avkoda, systematisera ochtolka den politiska verkligheten. Striden mellan ideologierna blir således en strid omproblemformuleringen; hur vi skall förstå omvärlden och vad som anses vara politisktönskvärda, respektive icke önskvärda handlingar. Resultatet visar att rörelsen ger uttryck förmarxistiska/leninistiska/maoistiska övertygelser med stort fokus på motsättningar mellan desom exploaterar och de exploaterade, såväl nationellt som internationellt. Rörelsen poängterarlikheter mellan Sverige och Peru, allra främst hur staten förtrycker arbetarklassen och hurstatsapparaten tjänar borgarklassens intressen. Deras bild av det samtida Sverige är dystopisk.Utöver den exploatering som sker nationellt, menar rörelsen också på att Sverige är en del avden postmoderna imperialismen som förtrycker tredje världens nationer. Att lyfta framrörelsen och deras ståndpunkter skulle kunna bidra till en vidare nyansering av internationellarelationer i klassrummet samt träna elever i deras historiemedvetande genom att redogöra förden historiska imperialismen, diskutera hur vidare imperialismen finns kvar än idag och vaddet kan säga oss om framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)