I förskolan skapar bild bildning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med uppsatsen är att ta reda på hur pedagoger arbetar med bildskapande aktiviteter därsyfte, mål och hur de planerar detta innehåll ingår i verksamheten. För att få en bredd på detpraktiskt pedagogiska arbetet valde vi tre förskolor med olika inriktningar. Dessa inriktningar ärMontessori, Reggio Emiliainspirerad samt Skapande verksamhetsinriktning. De frågeställningarsom vi utgår från i denna uppsats är: Hur skiljer sig de planerade arbetsmetoderna åt ibildskapandet inom de olika pedagogiska verksamheterna? Samt hur planeras, dokumenteras ochutvärderas de bildskapande aktiviteterna? För att undersöka våra frågeställningar har vi valt attgöra intervjuer med verksamma pedagoger på de tre valda förskolor. Resultatet av vårundersökning visar på att oberoende vilken pedagogisk inriktning de tre valda förskolorna har såär synen på förskolans uppdrag bestående av likheter. Resultatet visar likheter och skillnader i deplanerade arbetsmetoderna samt i hur pedagogerna planerar, dokumenterar och utvärderarverksamheten. Uppsatsens betydelse för läraryrket är i allra högsta grad aktuellt dåSkolinspektionens kvalitetsgranskning från 011 lyfter fram vikten av pedagogisk planering,dokumentation och utvärdering för att öka kvaliteten i förskolan samt driva verksamheten framåt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)