Samtidskonst i Bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att hitta metoder för att arbeta med samtidskonst i bildundervisningen. Detta har vi undersökt genom frågorna I vilket syfte kan samtidskonst används i bildundervisning?, Hur kan samtidskonst användas i bildundervisning? samt Vilka svårigheter kan uppstå i samband med detta? Vi har undersökt både svenska och internationella källor för att få grepp om vilka metoder som kan användas samt vilka svårigheter som kan uppstå. Resultatet av vår analys visar att samtidskonst kan användas för att överbrygga ett glapp som finns mellan innehållet i bildämnet och den samtida visuella situationen. Samtidskonst används också för att utveckla elevers kritiska tänkande samt för att lyfta fram bildämnets potential som samhällsaktör. I undervisning gjordes detta genom att sätta lärprocessen i centrum, omförhandla maktförhållandet mellan lärare i elev samt genom att använda museet som läranderesurs. De svårigheter som kunde uppkomma i samband med samtidskonst i undervisning handlade om bedömning, att läroplanen var begränsande, att samtidskonstens innehåll ibland upplevs som provocerande och därför censurerades samt att lärare saknade resurser eller kunskap för att arbeta med området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)