Using Harry Potter to Discuss Moral Values and Equality in the English Language Classroom

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: My Hildingsson; [2013]

Nyckelord: equality; Harry Potter; moral values; teaching; racism;

Sammanfattning:

Den här uppsatsen tittar på hur Harry Potter-böckerna kan användas för att diskutera moralfrågor i skolan. Syftet är att belysa användbara delar av Harry Potter-böckerna och ge exempel på hur och varför de är användbara för att diskutera rasism och jämlikhet mellan kön. Analysmetoden är en tematisk analys, där alla sju Harry Potter-böckerna har lästs noggrant för att plocka ut teman som överensstämmer med sådana teman man bör diskutera i skolan enligt läroplanen.

Det jag kommer fram till är att Harry Potter-böckerna mycket väl skulle kunna användas för att diskutera frågor som rasism och jämlikhet mellan kön då detta är centrala teman i böckerna. Baserat på tidigare forskning kring litteratur och klassrumsdiskussioner av moraliska frågor kommer jag fram till att Harry Potter-böckerna skulle fungera väl i undervisningssituationer där man diskuterar moraliska dilemman eller dylikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)