Pluralism i religionsklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. De tre andra frågor vi besvarat är: Hur framträder det pluralistiska samhället i undervisningen nationellt samt internationellt? Vad kännetecknar klassrumsklimatet i ett pluralistiskt religionsklassrum? Hur synliggörs pluralism i undervisningspraktiker? Tillvägagångssättet för att besvara frågan har varit att göra sökningar av vetenskapliga artiklar och studier på databaser som sedan sammanställts utifrån relevans i de tre underfrågorna. Utifrån vårt resultat framgick det att Sverige är allt annat än ett homogent samhälle och att undervisningen bibehåller en sekulär diskurs som lämnar lite utrymme för reflektion hos eleverna, samt misslyckas med att synliggöra det pluralistiska samhället på ett verklighetstroget sätt genom att främliggöra religion och religiösa individer. Vidare framgick det i de artiklar vi läst att icke-konfessionell undervisning ser annorlunda ut i Finland till skillnad från Sverige och utgör både fördelar och nackdelar sett till synliggörandet av det pluralistiska samhället. Vår slutsats är att pluralismens roll i religionskunskapsundervisningen formar ämnesstoffet som lärs ut och fungerar som kontextualisering för ämnets relevans. Trots detta har vi genom arbetets gång sett att verkligheten ibland ser annorlunda ut då religionskunskapsundervisningen visat sig vara ensidigt kristen och tenderar att presentera religiositet som omodernt och religiösa människor som omoderna. Vi yrkar för en verklighetstrogen och mångsidig undervisning av det pluralistiska samhället och ett ökat  synliggörande av religiösa individer för att stoppa främlinggörandet av marginaliserade grupper.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)