Tryggare kan ingen vara? - Om juridiskt skydd mot varumärkesdegeneration

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att öka förståelsen för näringsidkare att vårda, värna och skydda sina varumärken mot degeneration i Sverige och inom EG-samarbetet genom att presentera, analysera och diskutera varumärkesrättens uppbyggnad, degenerationsfenomenet och olika skyddsmöjligheter mot detsamma. I svensk nationell lagstiftning och på EG-rättslig nivå är kravet på särskiljningsförmåga juridiskt grundläggande för varumärkesrättens uppbyggnad. Det finns skyddsmöjligheter antingen genom inarbetning eller registrering av varumärken både i Sverige och inom EG-samarbetet. Namnvalets prägel på särskiljningsförmågan varierar beroende på vilken kategori då det kan finnas deskriptiva, suggestiva, slumpmässiga och fantasinamn som kategorier på varumärkesnamn. Varumärkesdegeneration innebär att varumärkets särkskiljningsförmåga går förlorad, vilket gör varumärket till en allmän generisk beteckning. Orsakerna kan vara flera både inom och utanför märkesinnehavarens kontroll. Konsekvenserna av varumärkesdegeneration är förödande både ur ett juridiskt och ekonomiskt perspektiv då ensamrätten och exklusiviteten går förlorad vilket följs av stora investeringsförluster. I sällsynta fall lyckas märkesinnehavare regenerera sitt varumärke och kan därmed återfå sitt varumärke. Det finns flera skyddsstrategier att tillämpa för näringsidkare i syfte att skydda sig mot varumärkesdegeneration. Uppsatsen presenterar skydd genom namnvalet, genom marknadsföringen, genom intrångsåberopande och med en särskild skyddskampanj. Lösningen är att lyckas utifrån den enskilda näringsidkares egna förutsättningar kombinera flera skyddsstrategier och i större utsträckning vara medveten om och ha kunskaper om hotet från degeneration av varumärken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)