Är 2+2 alltid 4?: att se utvecklingsmöjligheter i mötet med
matematik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Det här är ett verksamhetsanknutet examensarbete utifrån önskemål från
Luleå kommun kring frågan hur förskolan kan arbeta med matematik och yngre
barn (1-3 år). Den empiriska undersökningen genomfördes under fem veckor på
en småbarnsavdelning på en förskola i Luleå kommun och bestod av intervju,
observation och informella samtal. Undersökningsgruppen var de tre
pedagogerna på avdelningen och det som undersöktes var deras syn på barn
och lärande samt deras arbetssättt och funderingar kring matematik.
Studiens resultatavsnitt har problematiserats utifrån teorier om barn och
lärande och i diskussionsavsnittet sammanfattas de utvalda pedagogernas
styrkor och möjligheter till utveckling. Vi anser att de främsta styrkorna
ligger i pedagogernas vilja till att ständigt uppdatera sina kunskaper för
att kunna utvecklas samt deras arbete med att hålla den pedagogiska miljön
inspirerande och levande. Utvecklingsmöjligheter för pedagogerna ligger i
synen på samarbete och samspel mellan barnen i gruppen samt ett åter-
upptagande av den pedagogiska dokumentationen för att synliggöra barns
lärande och utveckla den pedagogiska verksamheten.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)