Barn av sin tid och klass : En kvantitativ studie om generations- och klasstillhörighetens betydelse för vår nyhetskonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Titel: Barn av sin tid och klass: En kvantitativ studie om generations- och klasstillhörighetens betydelse för vår nyhetskonsumtion   Författare: Stina Bergdal & Evelina Olsson   Kurs, termin och år: C-uppsats, HT-2014   Antal ord i uppsatsen: 18 949   Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att analysera vilken betydelse klass och generation har för nyhetskonsumtion. Att undersöka betydelsen av dessa två strukturer är viktigt då vi trots dagens individsamhälle påverkas av vår omgivning när det gäller vår nyhetskonsumtion.   Metod och material: Metoden som används är surveyundersökningar. Materialet som används i denna undersökning består av den nationella SOM-undersökningen från 2012.   Huvudresultat: Generation och klass är båda strukturer som påverkar vår konsumtion av nyheter. Men effekten av de olika strukturernas påverkan är olika och vi påverkas i högre grad av vår generationstillhörighet än vår klasstillhörighet. Det vill säga den tid, samhällsklimat och den tekniska utvecklig vi växer upp i formar oss inte bara som människor utan även som nyhetskonsumenter. De vanor vi skaffar oss i vår ungdom är de vanor som kommer att följa med oss resten av livet och vara en naturlig del av vår konsumtion.             Klasstillhörigheten har även den en påverkan på hur vi tar del av nyheter men när vi jämför båda dessa komponenter blir det tydligt att generationstillhörigheten är viktigare. Även om det finns vissa klasskillnader inom generationerna, den tydligaste kanske när det gäller valet av enskilda nyhetsmedium, så är den gemensamma referenspunkten vi har med de som vuxit upp i samma tidevarv mer betydande för hur vår nyhetskonsumtion ser ut.   Nyckelord: Generation, Klass, Nyhetskonsumtion, Medieanvändning, Generationsklyftor, Klassklyftor

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)