vem mönstrar på när Kapten Haddock kliver av? : En studie om förväntningar inom intern marknadsföring.

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Sammanfattning Ämne/Kurs: Kandidatuppsats, Mälardalens Högskola, EFO225 Författare: Astrid Lindholm, Therese Högberg och Linda Magnusson Handledare: Ingemar Haglund, universitetsadjunkt vid Mälardalens Högskola Nyckelbegrepp: Förväntningar, intern marknadsföring, personliga behov, Word-of- Mouth, tidigare erfarenheter, rederi Titel: Vem mönstrar på när Kapten Haddock kliver av? – En studie om förväntningar och intern marknadsföring inom rederibranschen. Syfte: Syftet med arbetet är att identifiera vilka förväntningar blivande sjökaptener och fartygsingenjörer vid de två sjöfartskolorna i Sverige har på sina framtida arbetsgivare. Frågeställning: Vilka förväntningar har blivande sjökaptener och fartygsingenjörer vid Kalmar- och Chalmers sjöfartsskolor på deras framtida arbetsplatser? Teori: Den teori som används består av sekundärdata i form av böcker och artiklar inom ämnena förväntningar, intern marknadsföring och marknadsundersökningar. Metod: Undersökningen är av kvalitativ karaktär men med en kvantitativ insamlingsmetod. Den datainsamlingsmetod som använts för undersökningen är strukturerade telefonintervjuer. De studenter som tillfrågats och frivilligt valt att delta i undersökningen ringdes upp och intervjuades vid en tidpunkt de själva valt. Slutsats: Undersökningen visade att studenterna hade högst förväntningar på trivsel, sammanhållning, lön och sjöperioder. För att trivas ombord förväntar sig respondenterna förmåner och faciliteter som gym, Internet och sällskapsrum. Förväntningarna förändras i takt med samhällsutvecklingen och både rederierna och skolorna måste uppdatera sig för att kunna tillgodose behoven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)