"The internet created me" : en kvalitativ studie av relationen mellan mikrokändisar och artister

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker relationen mellan mikrokändisar och artister med artisten Billie Eilish, 17 som exempel för att undersöka detta. Vi undersöker vilken roll mikrokändisar har i byggandet av artisters image och gör det med en kvalitativ innehållsanalys. Den empiri som analysen utgår ifrån är en intervju med Eilish, tre Instagramkonton av mikrokändisar med relation till Eilish samt Eilish eget Instagramkonto. Vi utgår i vår uppsats från just henne som exempel och utifrån vår empiri besvarar om och isåfall hur mikrokändisar hjälper till i byggandet av en artist och vilken relation som finns mellan artister och mikrokändisar. Teorierna vi valt att använda i detta arbete är Laura Mulveys teori om gaze samt Goffmans teorier om framträdanden. Analysen visar utifrån mikrokändisarnas konto att de arbetar i team för att sprida artistens musik och innehåll, vilket kan liknas vid att de arbetar för artisten. Analysen pekar på att denna relation gynnar både artister och mikrokändisar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)